Concept | Auteurs | Boeken | Partners | Pers | Kalender | Foto's | Inschrijven

 
logo Lezen op Zondag
 
   
 

© Christophe de Wit

 
   

Lezen op Zondag

 
 

Auteur | Diane Broeckhoven

 

Diane Broeckhoven (1946) is auteur en journalist en schreef totnogtoe een oeuvre van bijna dertig boeken bij elkaar, waarvoor ze diverse literaire bekroningen kreeg. De meeste daarvan zijn kinder- en jeugdboeken. De laatste jaren heeft ze zich toegelegd op literatuur voor volwassenen. Al haar werk voor volwassenen is in het Duits vertaald en kent een groot succes. De buitenkant van Meneer Jules werd reeds in 16 talen vertaald. Als journalist heeft ze zich toegelegd op vaak taboedoorbrekende verhalen over menselijk lief en leed. Ze is moeder van drie volwassen kinderen en heeft zes kleinkinderen. In mei 2016 verscheen haar nieuwe boek Wat voorafging. Een openhartige roman en biografie van haar moeder én van zichzelf. Daarnaast verscheen er een heruitgave van haar debuut Het verkeerde keelgat ter ere van haar 70e verjaardag. 

 

 

Kruisweg

Een vrouw blikt terug op de dramatische gebeurtenissen die haar jeugd en de rest van haar leven in een onafwendbare bedding goten. Als meisje van zestien gaat ze, min of meer vrijwillig, naar een Franse kostschool ver van huis. Ze droomt van studies aan de Sorbonne, ze wil een normaal leven. Wanneer haar moeder verongelukt, blijft het meisje alleen achter met haar vader. Kruisweg toont hoe de achteloze kleinigheden de ondraaglijke geheimen in de weg kunnen zitten, of helpen verbergen. Vergeten is bescherming. Met de cadans van de precieze en spaarzame taal van Diane Broeckhoven komt deze roman tot het ontroerende eindspel.

Wat voorafging

Berthe Moreels (1919-2014) wilde eigenlijk geen kinderen. Haar huwelijk met Jan Broeckhoven bracht evenwel een verbintenis van meer dan 60 jaar, twee dochters en een zoon met zich. Kind één, een dochter, was bijzonder omdat het Berthe tot moeder maakte. Kind drie, eerste en enige zoon, was haar afgod. Daar tussenin zat kind twee, alweer een dochter en de nagel van haar doodskist. Diane bleek een overgevoelig kind met andere noden dan haar grote zus en kleine broer die gezeglijk in het gareel liepen. Het verlangen naar liefde van deze dochter en de afwijzing van de moeder liepen een leven lang parallel. Met grote openhartigheid schrijft Diane Broechoven de biografie van haar moeder en van zichzelf. Wat voorafging is een intiem, subtiel en liefdevol portret van twee gevoelige zielen die levenslang naar elkaar gehunkerd en gezocht hebben.

De poppendokter

Als kleine jongen speelt de Amsterdamse Hendrik Roest huishoudentje met zijn Joodse bovenbuurmeisje Esther Levine. Op een kwade dag in 1942 is ze plotseling verdwenen. Hendrik ontfermt zich over haar pop Trui, hun kind. Twintig jaar later zien ze elkaar bij toeval terug. Wat al sinds hun kinderjaren tussen hen smeult, ontbrandt tijdens die ontmoeting. De vonkjes springen over.

Het verkeerde keelgat

Lucie Wijnakker moet een keeloperatie ondergaan. Dat ze daarbij haar stem zou kunnen verliezen, lijkt voor haar arts een bijkomstigheid. Voor haar is het letterlijk een halszaak: ze verdient haar brood als voordrachtkunstenares. Lucie is bitter teleurgesteld over de ontmoedigende reacties van haar geliefden.
Na de operatie brengt ze een vakantie door op het eiland La Gomera, waar ze ‘la mujer silenciosa’ wordt genoemd. Niet langer gehinderd door woorden is ze milder en in zichzelf gekeerd. Ze beleeft een poëtische liefde met een man die gewend is met zwijgende vrouwen om te gaan. Een intrigerende roman over zwijgen en praten, over communicatie met of zonder woorden, maar ook over minnaars, moeders en dochters.