Concept | Auteurs | Boeken | Partners | Pers | Kalender | Foto's | Inschrijven

 
logo Lezen op Zondag
 
   
 

© Merlijn Doomernik

 
   

Lezen op Zondag | 12-10-2014

 
 

Auteur | Geert Buelens

 

Geert Buelens (1971) is hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde in Utrecht, dichter en essayist. Zijn bundel Het is werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2003 en werd genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs 2002. Zijn studie Van Ostaijen tot heden (derde druk) werd bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs voor Essay en Kritiek en de Literaire Prijs voor Essay van de Provincie Antwerpen.

 

De 100 beste gedichten van de Eerste Wereldoorlog

In deze bloemlezing worden de 100 beste gedichten uit de Grote Oorlog samengebracht. Naast de bekende War Poets als Rupert Brooke en Siegfried Sassoon zijn ook Nobelprijswinnaars Rabindranath Tagore en W.B. Yeats opgenomen en Nederlandstalige dichters als Herman Gorter en Paul van Ostaijen. Boegbeelden van de internationale avant-garde Guillaume Apollinaire en Vladimir Majakovski staan naast reuzen uit de moderne poëzie als Rainer Maria Rilke en Anna Achmatova. Samen geven ze een aangrijpend en rijk geschakeerd beeld van een oorlog die ons blijvend bezighoudt.

 

Europa Europa!

In de Europese geschiedenis vormt de Eerste Wereldoorlog een keerpunt, niet alleen politiek maar ook cultureel. De Grote Oorlog wordt wel de Literaire Oorlog genoemd, omdat gedichten als In Flanders Fields en Dulce et decorum est tot op de dag van vandaag tot het collectieve geheugen over de wereldbrand behoren. Over Britse dichters als Siegfried Sassoon en Wilfred Owen verschenen al tientallen studies, maar nooit eerder werd het verhaal van de oorlog verteld in zijn volledige Europese context. Aan de hand van hun werk en lotgevallen belicht Geert Buelens in dit boek hoe onder meer Rainer Maria Rilke, Fernando Pessoa, Paul van Ostaijen, Anna Achmatova, Vladimir Majakovski, Giuseppe Ungaretti en Guillaume Apollinaire de oorlog hebben beleefd en beschreven. We zien hoe de Italiaanse futuristen enthousiast campagne voerden om hun land in het conflict te betrekken, maar ook hoe in 1916 het dadaïsme ontstond vanuit een gevoel van walging over een cultuur die zon oorlog voortbracht. Gedichten werden massaal ingezet als propagandamiddel, maar tegelijk ook om te experimenteren met nieuwe vormen en ideeën. Met Europa, Europa! schreef dichter en essayist Buelens een prachtige cultuurgeschiedenis waarin aan de hand van dichters en denkers van toen wordt nagedacht over oorlog en vrede, nationalisme en internationale samenwerking, revolutie en catastrofe.