Concept | Auteurs | Boeken | Partners | Pers | Kalender | Foto's | Inschrijven

 
logo Lezen op Zondag
 
   
 

 
   

Lezen op Zondag

 
 

Auteur | Lieve Joris

 

Lieve Joris (1953) is internationaal bekend als non-fictieauteur van Terug naar Congo, De poorten van Damascus en Mali blues.Haar werk werd bekroond met de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap, De Franse Prix Nicolas Bouvier en de Bob den Uylprijs. In 2010 benoemde Frankrijk haar tot Ridder in de Orde van Kunst en Letteren. Congo is een terugkerend thema in haar oeuvre. Naar aanleiding van Het uur van de rebellen schreef Libération: ‘Lieve Joris is een van de beste journalisten ter wereld.’ In 2013 verscheen Op de vleugels van de draak, waarvoor zij onderdook in de wereld van Afrikanen en Chinezen die als kleine visjes achter de grote handelscontracten aan elkaars territorium binnenzwemmen. Canvas maakte in 2010 een televisieportret van Lieve Joris in de reeks Goudvis – documentaires over spraakmakende Belgische kunstenaars. In 2016 was zij een van de geportretteerden in Alicja Gescinska’ s Canvas-serie Wanderlust.

 

Mijn Afrikaanse telefooncel

In deze verhalenbundel komen Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa - de drie gebieden die Lieve Joris de afgelopen dertig jaar bereisde – voor het eerst samen. Met liefde en mededogen beschrijft ze de mensen die ze ontmoet. Ze duikt onder in hun levens en trekt de lezer mee naar binnen. De Malinese Bina, die haar tot beschermheilige van zijn telefooncel maakt, de Koerdische Ismaïl die Baudelaire leest in de binnenlanden van Syrië, de Hongaarse Szabolcs die in de ban raakt van een vergeten dorp aan de Tisza – dwars tegen de onverschilligheid van hun machthebbers in, vechten zij met flair voor hun bestaan.

Op de vleugels van de draak

Wat gebeurt er wanneer volkeren die geen koloniale geschiedenis delen, elkaarontmoeten? Met die vraag trekt Lieve Jorisna jarenlang door Afrika te hebben gereisd, naar China. De Congolese commerçante die naar Dubai reist, de Malinese handelaar die nauwelijks kan lezen en schrijven maar drie keer per jaar naar het Chinese Guangzhou vliegt, de Chinese docent kunstgeschiedenis die horloges verkoopt in de straten van Zuid-Afrika - met een magische mix van humor en heldenmoed voeren Lieve Joris’ personages ons een wervelende wereld binnen. Zij klampen zich vast aan de vleugels van de draak, liften mee, kijken om zich heen - ze zien alles.

Terug naar Neerpelt

Lieve Joris keert terug naar het Vlaanderen van haar jeugd, naar het huis aan het kanaal in Neerpelt, waar zij opgroeide als middelste van een woelig gezin van negen. Als kind trekt zij naar haar grootmoeder, als puber raakt zij in de ban van haar artistiek begaafde, oudste broer. Hij doet de wind van vrijheid over het gazon waaien en wijst haar de weg het dorp uit, al zal hij daar zelf achterblijven en gaandeweg ontsporen. Met vallen en opstaan zoekt Lieve Joris haar weg in de wereld. Aan de personen in het huis aan het kanaal kan zij niet ontsnappen. Haar geboortedorp was een plek om vandaan te gaan, maar haar terugkeer was even onvermijdelijk. Uit deze familiegeschiedenis stijgt, behalve een tijdsbeeld, het verhaal op van een dorpsmeisje dat, dwars tegen haar lotsbestemming in, haar weg vindt naar het schrijverschap.