Concept | Auteurs | Boeken | Partners | Pers | Kalender | Foto's | Inschrijven

 
logo Lezen op Zondag
 
   
 

 
   

Lezen op Zondag | 28-01-2009

 
 

Auteur | Erwin Mortier

 

Erwin Mortier (°1965) debuteerde in 1999 met de roman 'Marcel', onder meer bekroond met de Gerard Walschapprijs, de Van Der Hoogtprijs en het Gouden Ezelsoor voor het beste debuut. In 2000 verscheen zijn tweede roman, 'Mijn tweede huid', genomineerd voor onder andere de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil. De dichtbundel 'Vergeten licht' (2001) ontving de C. Buddingh’-prijs. In 2002 volgde de derde roman 'Sluitertijd', genomineerd voor de AKO-literatuurprijs, en de essaybundel 'Pleidooi voor de zonde'. Zijn werk verschijnt in vertaling in Duitsland, Frankrijk, Engeland; Spanje en Bulgarije. In 2004 maakte Erwin Mortier de overstap naar uigeverij De Bezige Bij. Dat najaar verscheen zijn novelle 'Alle dagen samen'. In deze novelle beschrijft hij zeven dagen in het leven van een jongen van vijf, wiens overgrootvader stervende is. Op 7 oktober 2005 verscheen 'Uit één vinger valt men niet', gedichten met foto’s van Lieve Blancquaert. In 2007 publiceerde Mortier 'Avonden op het Landgoed. Op reis met Gerard Reve', een reisverslag én een indringend portret van de oudere schrijver Gerard Reve, wiens oeuvre tot één der belangrijkste in de naoorloge Nederlandse Letteren wordt gerekend. Een jaar later zag van Mortiers hand 'Godenslaap' het licht, dat alom als een belangwekkende roman werd ontvangen. Met 'Voor de stad en de wereld, de gedichten tot dusver', dat begin 2009 verscheen, blikt de schrijver terug op tien jaar arbeid als dichter en prozaïst.

 

Godenslaap

 

Een stokoude vrouw die de dood voelt naderen blikt terug op haar kinderjaren, de liefdes die ze heeft gekend, haar huwelijk en de jaren van de Eerste Wereldoorlog die ze met haar moeder en haar broer in Frankrijk doorbracht. Gaandeweg ontstaat een intiem panorama van België, haar onduidelijke vaderland. Aan geen van de gebeurtenissen wil ze meer nadruk geven dan aan andere. Ze hunkert slechts naar een oneindig lange zin, ‘die al wat er is in zich opneemt, zoals een hofdame uit de pruikentijd, in wier lokken een armada van parels kapseist, haar talloze rokken optilt terwijl ze de trappen van de opera betreedt – of de ladder naar het schavot.’

 

'Godenslaap', de vijfde roman van Erwin Mortier, speelt zich af op het raakvlak tussen de grote geschiedenis en de kleine mensenlevens, tussen taal en wereld, verbeelding en werkelijkheid, tussen geschiedschrijving en verhalend proza.